INFORMATOR INTERESANTA: Dowody osobiste
WYDANIE DOWODU OSOBISTEGO
Referat Organizacyjno-Prawny
pokój nr 2, tel.: (74) 85-86-206
I. Miejsce złożenia dokumentów/załatwienia sprawy:
Urząd Gminy
Plac Wolności 24
58-170 Dobromierz
parter, pok. nr 2
tel. 74/8586206 w. 27
godziny przyjmowania klientów:
poniedziałek, środa, czwartek 7.00-15.00
wtorek 7.00 – 16.00
piątek 7.00-14.00
Dowód osobisty to dokument, który pozwala potwierdzić tożsamość oraz polskie obywatelstwo oraz uprawnia do przekraczania granic niektórych państw. Każdy pełnoletni obywatel, który mieszka w Polsce, musi mieć dowód osobisty.
Dowody wydawane po 7 listopada 2021 r. zawierają odciski palców oraz podpis posiadacza dowodu osobistego. Dzięki temu dowody są bardziej bezpieczne.
Odciski palców są zamieszczone w warstwie elektronicznej dowodu.
Odciski palców nie są pobierane od dzieci poniżej 12 roku życia lub osób od których pobranie odcisków palców jest fizycznie niemożliwe.
Natomiast jeżeli pobranie odcisków palców jest tylko chwilowo niemożliwe (np. z powodów medycznych) wówczas wydawany jest dowód osobisty bez odcisków palców – ważny 12 miesięcy.
Odciski palców są przechowywane w Rejestrze Dowodów Osobistych wyłącznie w celu wydania dowodu osobistego. Odciski są automatycznie usuwane z rejestru w momencie odebrania dowodu przez obywatela lub gdy obywatel nie odebrał dowodu w ciągu 90 dni od daty wydania.
Podpis jest zamieszczany w warstwie graficznej dowodu osobistego każdej osoby, która ukończyła 12. r. życia. Podpisu nie będzie w dowodzie osoby, która nie może złożyć podpisu.
Okres ważności dowodów osobistych, wydawanych po 8 listopada 2021 r.
- 10 lat - dla osób od 12 r. życia
- 5 lat – dla osób do 12 r. życia
- 12 miesięcy – dla osób, od których chwilowo nie można pobrać odcisków palców.
II. Wymagane dokumenty:
- Wypełniony wniosek o wydanie dowodu osobistego.
- Jedna aktualna fotografia o wymiarach 35 x 45 mm, wykonana na jednolitym jasnym tle, obejmująca wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby zajmowała 70-80 % fotografii, o dobrej ostrości, pokazująca wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice. Przedstawiająca osobę w pozycji frontalnej bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami, z nieprzesłoniętymi włosami. Zdjęcie powinno być aktualne wykonane nie wcześniej niż 6 miesięcy przed złożeniem wniosku.
- Dotychczasowy dowód osobisty lub ważny paszport.
- Na żądanie organu, w przypadku niezgodności danych zawartych we wniosku z danymi w Rejestrze Dowodów Osobistych lub Rejestrze PESEL odpis aktu urodzenia lub małżeństwa oraz dokument poświadczający obywatelstwo polskie w przypadku niezgodności dotyczących obywatelstwa.
III. Uwagi:
- Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się osobiście w organie dowolnej gminy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od adresu zameldowania.
- Dowód osobisty wydaje się nieodpłatnie.
- Dopuszcza się możliwość dołączenia fotografii z nakryciem głowy – zgodnie z wymogami wyznawanej religii. W tym przypadku należy przedstawić zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej.
- W przypadku fotografii w ciemnych okularach przez osoby z wadami wzroku potrzebne jest przedstawienie orzeczenia o niepełnosprawności.
- W uzasadnionych przypadkach organ gminy może wydać dowód osobisty na wniosek, do którego została dołączona fotografia przedstawiającą osobę z zamkniętymi oczami, innym niż naturalny wyraz twarzy lub z otwartymi ustami.
- Oczekiwanie na odbiór dowodu osobistego w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku.
- Dowód osobisty odbiera się osobiście w siedzibie organu gminy, w którym został złożony wniosek.
- W imieniu osoby małoletniej, której do ukończenia 18 roku życia zostało więcej niż 30 dni wniosek składa jeden z rodziców lub opiekun prawny.
- W imieniu osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie pozostającej pod władzą rodzicielską wniosek składa jeden z rodziców.
- W imieniu osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie niepozostającej pod władzą rodzicielską wniosek składa opiekun prawny.
- W imieniu osoby ubezwłasnowolnionej częściowo wniosek składa kurator.
- Złożenie wniosku o wydanie dowodu osobistego osobie nie posiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadających ograniczoną zdolność do czynności prawnych wymaga jej obecności przy składaniu wniosku, wyjątek stanowią osoby, które nie ukończyły 5 roku życia.
- Dotychczasowe funkcjonalności dowodu osobistego z warstwą elektroniczną (e-dowodu), wydawanego od 04 marca 2019 r. pozostają te same.
- Dodatkowe informacje, w tym jak korzystać z e-dowodu na stronie www.edowod.gov.pl
IV Załączniki:
PLIKI DO POBRANIA:
- Wniosek o wydanie dowodu osobistego.
- Formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego.
- Formularz zgłoszenia podejrzenia nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych.
- Zgłoszenie zawieszenia certyfikatów w dowodzie osobistym.
- Zgłoszenie cofnięcia zawieszenia certyfikatów w dowodzie osobistym.
Wprowadził |
Marek Jakubina |
09.01.2020 21:47:57 |
Opublikował |
Marek Jakubina |
09.01.2020 21:47:57 |
Odpowiedzialny za treść |
Monika Borysewicz |
09.01.2020 21:47:57 |
Zaktualizował |
Marek Jakubina |
28.01.2022 12:22:07 |